torsdag 18 mars 2010

Quick fix

Jag vet inte hur det är med er men jag är otroligt tveksam över debatten om fetmaoperationer; Gastric bypass. Eller jag är inte tveksam över debatten som sådan men det är slutsatsen jag är tveksam till. Forskning visar att människor med grav övervikt mår mycket bättre om de går ner i vikt vilket de gör efter dessa operationer.

Det jag ställer mig frågande till är alternativet till operationer, varför inte det diskuteras. Jag började fundera på detta i och med min besatthet av programmet "Biggest loser", där människor med grav övervikt, psykologiska problem, och hälsoproblem går ned i vikt på grund av ändrat kognitivt schema, rätt kost, träning och övervakning av läkare.

Det är på grund av detta jag skulle vilja föra in detta i debatten; alternativet förändrad kosthållning kontra hård träning, vilket inte är en kvickfix. Men där individen får lov att gå till botten med problemet och processen även gör att individen lär sig att förhålla sig till kost och motion på ett annat sätt, det blir en typ av kognitiv förändring, vilket inte en operation kan leda till. Jag vill veta vad en operation och kringvård kostar kontra vad kostnaden för en pt och tillhörande läkarvård kostar, samt i ett längre perspektiv.

Inga kommentarer: