måndag 15 februari 2010

Helvetet

Jag har en tes om att lärare var de elever i skolan som hade lätt för sig och som såg skolan som något som var ok. Jag tänker mig även att de är personer med trygg bakgrund och en lagom bekantskapskrets. Att de var de som smälte in och inte en av dem som var så excentriska.

Nu är det här bara mina tankar om hur det är och jag har absolut inga belägg. Men. Det som jag tycker är hemskt är att många upplever skoltiden som något fruktansvärt. Många upplever denna tid vara helvetet på jorden. Att skolan bara fick och får dem att må dåligt än idag.

En bra beskrivning på hur man kan uppleva högstadiet är konstnären Annas som driver bloggen "Anna ritar": http://annaritar.blogspot.com/ berättelse om sina erfarenheter. Hon är, vad det verkar vara, en härlig tjej med hjärnan och hjärtat på rätta stället. Men skolan var ingen hit.

Eftersom vi alla vet att hon delar den här upplevelsen med så himla många andra så borde man göra något åt skiten. Men vad. Vad gör man åt de där förbannade drottningarna som bara finns i periferin men som verkar dra i alla trådar. Ibland kan de ju styra en hel skola utan att någon vuxen vet, eller tycker att det är så farligt.

För att inte tala om hur skadade offren är som vuxna, hur gör skolan för att möta dem när de kommer som föräldrar på föräldramöten osv.

Nej, du. Det här är ett allvarligt ämne som bör grävas i lite djupare. För vi vill väl alla att alla ska ha samma rätt och samma chans i skolan. Man kan ju inte tvinga alla att hänga, men alla ska i alla fall få vara där utan att bli kränkta eller utfrysta.

Viktigt tycker jag.

Inga kommentarer: