onsdag 17 oktober 2012

Ja, va fan vet jag?

När jag läste dagens tidning blev jag så förbannat upprörd. Det var en artikel som handlar om en man som blivit dömd efter att ha förgripit sig på två minderåriga flickor. I artikeln beskrevs precis vad mannen gjorde. Och då menar jag precis.

Jag vet inte riktigt varför, men jag blev så jäkla förbannad och framförallt frågande. Var informationen väsentlig?

Behöver jag veta att mannen kröp upp under täcket på alla fyra, är det relevant information? Behöver jag veta att han slickade henne i underlivet? Den ansvarige utgivaren menar det. Han hävdar att det är deras ansvar att ge så lite utrymme för spekulationer som möjligt. Jag upplevde det som kränkande att beskriva det så målande, det var nästan lite som en porrnovell. Med bitter eftersmak.

Jag jämförde artikeln med det som florerar på flashback. Den ansvarige utgivaren menar att det är för att stilla medier som flaschback. Jag tyckte det var kränkande för offret, den ansvarige utgivaren tyckte att det var för att ingen skulle tvivla på att flickan var ett offer, med tanke på att det annars är lätt att spekulera i att det är en pretonåring som klätt sig utmanande och lockat mannen, osv. osv.

Helt plötsligt blev det en annan diskussion. Vi kan ju tycka vad vi vill om hur vissa ser ut, men unga, liksom äldre kvinnor ska väl ändå få klä sig hur som helst utan att män ska ha rätt att göra övergrepp. Alltså, det måste vi väl ändå vara överens om? Den ansvarige utgivaren blev lite ställd.

Ja, va fan vet jag. Vad tycker du?

Inga kommentarer: