tisdag 6 juli 2010

Att positionera sig

Jag tycker det är spännande med positionering. Jag tycker även det är spännande hur olika företag idag kan använda sig av olika medier för att marknadsföra sig, men även för att diskutera med sin målgrupp om ev. nya förändringar och förbättringar.

Jag tänker i detta fall på Hemnet som var störst på marknaden i många år, och var ett begrepp lika stort som O.B var för tamponger. Hemnet var lika med husmarknad. Final.

Idag är det annorlunda. Jag var alltid inne på Hemnet förut, men så började de med sina förändringar som gjorde att de allt mer liknade Bovision (deras sämre konkurrent) vilket gjorde att jag började backa. De hade undersökningar för sina besökare där jag försökte påverka med vad jag tyckte, men jag var väl bara en i sammanhanget.

Som jag tidigare berättat om diggar jag ju nu Booli, som känns vara med på tåget: pedagogiskt, snabba förändringar till det bättre, att bygga ut, men behålla sina starka sidor och inte tappa bort sig "själva".

Trots det blev jag allt förvånad när jag gick in på Aftonbladets reportage om "Sveriges vackraste kök" då de refererar hela artikeln till en av Boolis "tjänster", att man kan betygsätta bostadsannonsers kök.

Jag kan tänka mig att Booli tackar och bockar för den reklamen.
Källa: http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article7388606.ab

Inga kommentarer: