onsdag 17 april 2013

Historieböcker

Jag fick en flashback från skolan precis. Lackade ur rejält. Vill skriva till bokförlaget, vill kontakta skolan. Katastrof.

Jaha, vad ska hon protestera mot nu då? Kanske ni tänker. Jo du. Det är de här förbannade skolböckerna i historia. Nya, fina med ett fint förord. Ja, jag kanske ska ta det från början.

Sonen, som går i första ring ska ha prov i historia. Upplysningen. Jag tänkte att jag skulle så att säga förhöra honom. Men eftersom jag själv inte kan något om upplysningen så tänkte jag läsa på så att vi skulle kunna prata om texten. My ass. Det gick inte alls. Helt sjukt knäpp text. Inget tydligt sammanhang. För mycket årtal, länder och händelser i varje stycke. Jag blev förbannad och gav upp. Och hur ska då sonen kunna ta till sig texten om inte jag kan?

Jag har googlat och hittat information och han har läst in det från boken som han ska lyssna på. Jag ska ta ett samtal med skolan om det här. Banne mig. Sen en vacker dag ska jag göra ett nytt skolmaterial. Banne mig!

Inga kommentarer: