lördag 17 mars 2012

Lördagsskola

Sönerna hade skoldag idag. Surt att gå i skolan på en lördag, men det är paybacktime för den dagen de tidigare for till Romme. Samt att vi föräldrar hade möjlighet att vara där och delta i deras aktiviteter.

Det var verkligen sådär. Första lektionen när mina söner glänste i idrott var helt ok. Jag applåderade när de spänstigt gjorde volter och krumelurer. En tår glänste i ögat att mina söner var utvalda att visa upp sina vackra konster. Kaffet vi köpte på rasten var helt ok. Jag vägrar äta hembakat när det är magsjukatider....

Men sen kom the big katastrof. Historia. Hur är det möjligt, skolan har inte förändrats på trettio år i det här fallet. Jämmer och elände. Det droppades namn, årtal, avhandlingar. Fan värre än på universitetet. Efter femton minuter låg eleverna på bänkarna, efter tjugo minuter smygkollade föräldrarna av sina mobiler, jag såg att vissa spelade wordfeud.

Inte jag. Jag hade fullt upp med att observera, anteckna och dra slutsatser. Det blev ett socialt experiment av vår samtid.

Inga kommentarer: